Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sędziszowie

Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej

Artykuły

  • Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025

    Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025

    Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sędziszowie przystąpił w 2025 r. do realizacji Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego i otrzymał dofinansowanie w wysokości                           1 246 853,00 zł.

    Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia  w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym dla osób z niepełnosprawnością. Usługi asystenckie mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, nie mogą ich jednak zastępować.

    Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby                    z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

    • wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym w utrzymaniu higieny osobistej;
    • wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
    • wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
    • wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

    Program zapewni wsparcie w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym:

    • dzieciom od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8  w orzeczeniu o niepełnosprawności tj. : konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
    • osób z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub traktowane na równi do wyżej wymienionych zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

     

    Liczba godzin usług asystenta przypadających na 1 uczestnika w 2025 r. wynosi nie więcej niż 360 godzin rocznie tj. 30 godzin miesięcznie.

    Usługę asystenta przyznaje się na podstawie Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025.

    Uczestnik Programu za realizację usługi asystencji osobistej nie ponosi odpłatności.

     

    Treść Programu wraz z załącznikami dostępna jest na stronie Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

    Czytaj Więcej o: Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025
  • Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024

    Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024


    Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sędziszowie przystąpił do realizacji Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego i otrzymał dofinansowanie w wysokości 1 271 943,06 zł.

    Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym dla:

    • dzieci do 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności : konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz

    • osób niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub traktowane na równi do wyżej wymienionych zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

    Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

    • wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym w utrzymaniu higieny osobistej;

    • wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;

    • wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;

    • wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

    Liczba godzin usług asystenta przypadających na 1 uczestnika wynosi nie więcej niż 360 godzin rocznie tj. 30 godzin miesięcznie.

    Uczestnik Programu za usługi asystenta nie ponosi odpłatności.

    Szczegółowe informacje dotyczące realizacji Programu można uzyskać:

    - osobiście w siedzibie Miejsko–Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
    w Sędziszowie, ul. Kard. Wyszyńskiego 4,oraz pod numerem telefonu 
    41 38 12 169, 797 255 946.

    Wymagane dokumenty:

    1. Karta zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024

    2. Kserokopia orzeczenia o niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej.

    Treść Programu wraz z załącznikami dostępna jest na stronie Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych:

    Czytaj Więcej o: Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024